2.6. De zesde vaardigheid: Jonge kind
Het Zwols Model wil zoveel mogelijk tegemoet komen aan de eigenheid van het kind. De uitwerking is vooral gericht op de groepen 3-8. Maar ook het Jonge Kind heeft veel baat bij de inzet van dit diff erentiatiemodel. Alleen zijn er dan wel enkele aanpassingen noodzakelijk om optimaal tegemoet te komen aan de eigenheid van het Jonge Kind. We sommen ze hier op per vaardigheid:
-
Het model ‘Zelfstandig Werken’ (inclusief stoplichtgebruik) wordt in de hogere groepen o.a. gebruikt om tijd vrij te maken voor individuele hulp, of hulp aan kleinere groepjes (instructietafel/aandachtsgroep). Dit is ook mogelijk bij kleuters, maar het dient verder te worden uitgewerkt naar de specifieke kleutersituatie.
-
Het model ‘Effectieve Instructie’ kan bij kleuters goede diensten bewijzen. Wel is
aanpassing noodzakelijk. Als we zoeken naar vormen van instructie, waarbij zoveel
mogelijk aan het individuele kind wordt tegemoetgekomen, kunnen we ook niet om
het model ‘Responsieve Instructie’ heen, waarbij de leerkracht het individuele kind
van nabij volgt en stimuleert.
-
Het model ‘Effectieve Instructie’ kan bij kleuters goede diensten bewijzen. Wel is aanpassing noodzakelijk. Als we zoeken naar vormen van instructie, waarbij zoveel mogelijk aan het individuele kind wordt tegemoetgekomen, kunnen we ook niet om het model ‘Responsieve Instructie’ heen, waarbij de leerkracht het individuele kind van nabij volgt en stimuleert.
-
Het onderdeel ‘Activerend Lesgeven’ is ook bij kleuters noodzakelijk. Onderwerpen als interactie, stellen van vragen en basiscommunicatie zijn onontbeerlijk voor een goede les. Hiervoor biedt de inhoud van de map ‘Zwols Model’ voor groep 3-8 veel aanknopingspunten. Wel moet een toespitsing gemaakt worden voor het jonge kind.
-
Het onderdeel ‘Pedagogisch Klimaat’ is onmisbaar voor een goed functionerende kleutergroep. Wat hierover wordt geschreven in deze map ‘Zwols Model’, inclusief het gebruik van positieve controle, geldt eveneens voor het jonge kind. Het bieden van een veilige omgeving is voorwaarde voor ontwikkeling. Op enkele punten moet een aanpassing gemaakt worden voor kleuters.
-
Er zijn bij kleuters grote onderlinge verschillen qua ontwikkeling. De scheidslijnen zijn echter zeer diff uus. Ook kent het jonge kind een ontwikkeling van hink-stapsprong. Dat maakt het temeer onverstandig om te werken met vijf niveaus. Daarom zal de diff erentiatie anders uitgewerkt dienen te worden.